
Silniční meteorologická stanice
Silniční meteorologická stanice (SMS) poskytuje podklad pro rozhodnutí o vhodnosti zásahu zimní údržby v dané lokalitě bez nutnosti kontroly na místě. ROCON METEO spol. s r.o. se specializuje na kontaktní invazivní měření - měření, při kterém jsou senzory spojeny s vozovkou.
ROCON METEO spol. s r.o. umožňuje sběr dat a podkladů dvěma možnými principy. AKTIVNÍ zjišťování bodu vzniku námrazy a PASIVNÍ. Základním rozdílem je, že senzory s AKTIVNÍ technologií pracují aktivně s vlastní teplotou a změří teplotu, při které dojde k namrznutí vozovky. Při používání stanic s PASIVNÍ technologií senzory pouze měří podmínky v lokalitě a bod namrznutí vozovky vypočítají.
Bližší informace, včetně přesností měření, naleznete zde.
Silniční meteorologické stanice Boschung Mecatronic typu GFS 3000

Nejkvalitnější systém pro podporu zimní údržby od firmy Boschung Mecatronic a kdo ví, jestli ne vůbec. Hodí se k použití na dálnice a silnice vyšších tříd a to zejména v kombinaci s aktivními vozovkovými senzory, byť je samozřejmě možné k němu připojit i senzory pasivní.
Opodstatnění pro použití na vyšších třídách komunikací lze dovodit z následujících vlastností:
- možnost kombinovat s aktivními senzory
- přesné řízení cyklů při ochlazování sond
- vysoká přesnost
- robustnost provedení sond
- vyšší investiční náklady
Silniční meteorologické stanice Boschung Mecatronic typu RCM 500
Jednoduchý a nekomplikovaný systém, který je dostatečně přesný zejména pro silnice nižších tříd. Jakkoli jsou ve vývoji k tomuto systému i senzory aktivní, je designován zejména pro pasivní způsob zjišťování bodu vzniku námrazy. To se však stalo výhodou, neboť kvůli nízké spotřebě elektrické energie je RCM 500 vhodný pro napájení z fotovoltaických panelů.
Vyniká zejména těmito vlastnostmi:
- jednoduchost a kompaktnost systému
- nižší cena
- možnost solárního napájení pro místa bez možnosti přívodu napájení
- přesnost dopočítání bodu vzniku námrazy je nižší
Vozovkové senzory
Aktivní vozovkové senzory
Aktivní vozovkový senzor BOSO II nebo BOSO III pro zjišťování stavu povrchu vozovky.
Připojitelný k systému GFS 3000.
Aktivní vozovkový senzor pro zjištění bodu vzniku námrazy ARCTIS.
Vlajková loď s enormní přesností za jakýchkoli podmínek. Spouští se výhradně při splnění zimní podmínek, na pokyn pasivní sondy, s kterou je osazován ve dvojici.
Takto je osazen v pouzdře, aby jeho výměna byla jednodušší a při opravě silnice mohl být vyjmut a navrácen zpět.
Připojitelný k systému GFS 3000.
Pasivní vozovkové sensory
BOPAS. Pasivní senzor připojitelný k systému GFS 3000.
Vozovkový senzor IT-Sens. Pasivní senzor s inteligencí zabudovanou v těle sondy. Inteligence zabudovaná v těle sondy šetří nároky na stanici a tak může být použit s jednoduchou stanicí RCM 500.
Meteorologická čidla
Následující čidla jsou nejběžnějšími a zároveň také nejpotřebnějšími pro kvalitní rozhodnutí v zimní údržbě.
[RF/TL] Čidlo měření vzdušné teploty a vlhkosti
[NI/SH] Čidlo měření druhu a intenzity srážek
[PWS] Čidlo měření druhu, intenzity srážek a dohlednosti
[WG/WR] Čidlo měření rychlosti a směru větru
Samozřejmostí je pak možnost osazení jakékoli meteorologické stanice kamerou.